FAQ: Príspevok na zriadenie všeobecnej ambulancie
O1: Môžem si sám vybrať, v ktorom okrese si otvorím
ambulanciu a dostanem príspevok?
Ministerstvo najneskôr do 31. júla každoročne zverejňuje zoznam okresov a obcí,
na ktoré sa bude viazať príspevok. Samozrejme, každý lekár sa stále môže
slobodne rozhodnúť, kde si plánuje zriadiť svoju ambulanciu, ale ak plánuje
požiadať o príspevok, je viazaný zoznamom okresov a obcí s alokovaným príspevkom
na príslušné obdobie. Mapu aktuálne dostupných príspevkov v jednotlivých
okresoch, resp. obciach nájdete tu:
https://www.health.gov.sk/?Aktualne-volne-prispevky
O2: Je príspevok aktuálne vyplácaný iba na čierne alebo aj
červené okresy?
Vzhľadom na obmedzené prostriedky z Plánu obnovy a odolnosti, metodikou
stanovenia počtu a výšky sumy príspevkov každoročne MZ SR priorizuje, na ktoré
okresy sa bude alokovať príspevok. Aktuálne na obdobie august 2022 – júl 2023
boli priorizované všetky čierne okresy a najpoddimenzovanejšie červené okresy,
tzn. všetky najohrozenejšie okresy na území Slovenska z pohľadu zabezpečenia
poskytovania všeobecnej ambulantnej starostlivosti.
O3: Ako často sa prehodnocuje zoznam okresov a obcí s
alokovaným príspevkom?
Zoznam okresov a obcí s alokovaným príspevkom zverejňuje ministerstvo každoročne
najneskôr do 31.7. Najbližšie vyhodnotenie sa uskutoční v júli 2023.
O4: Plná výška príspevku predstavuje 60-tisíc eur?
Výška príspevku je diferencovaná v závislosti od typu územno-správnej jednotky
nasledovne:
• Celková suma príspevku alokovaného
na úroveň okresu predstavuje 50 000 EUR.
• Celková suma príspevku alokovaného
na úroveň obce predstavuje 60 624 EUR.
Uchádzač v žiadosti o príspevok uvedie, či príspevok žiada na úrovni okresu
(miesto prevádzkovania všeobecnej ambulancie v rámci okresu uvedeného v
aktuálnom zozname) alebo na úrovni obce (miesto prevádzkovania všeobecnej
ambulancie v konkrétnej obci uvedenej v aktuálnom zozname) podľa aktuálneho
zoznamu okresov a obcí s alokovaným príspevkom.
O5: Prečo predstavuje maximálna výška príspevku niekde
50-tisíc eur a inde 60-tisíc eur, od čoho to závisí?
Príspevok je viazaný na okres alebo konkrétnu obec či mesto. Zoznam týchto
okresov a obcí, resp. miest je tvorený v spolupráci so samosprávnymi krajmi,
ktoré v rámci okresov určia konkrétne obce s cieľom zvýšenia adresnosti tohto
opatrenia. Celková suma príspevku alokovaná na úroveň okresu preto predstavuje
50 000 eur a na úrovni obce 60 624 eur.
O6: Keď mi bude priznaný príspevok, znamená to, že
dostanem obratom vyplatenú plnú sumu príspevku?
Príspevok MZ SR vypláca poskytovateľovi všeobecnej ambulantnej starostlivosti
najviac 12 mesiacov od predloženia dokumentov v štyroch častiach so zámerom
účelného vynakladania verejných financií.
Prvú časť príspevku MZ SR vyplatí poskytovateľovi, ktorý
doručí MZ SR nasledovné:
a) nový poskytovateľ všeobecnej
ambulantnej starostlivosti
• právoplatné povolenie na
prevádzkovanie všeobecnej ambulancie, ktoré vydal príslušný orgán uchádzačovi
ako fyzickej osobe alebo ako právnickej osobe,
To znamená, že po podpise zmluvy o poskytnutí prostriedkov z
Plánu obnovy a odolnosti resp. po doručení oznámenie o splnení podmienok
(informácia, že ste úspešný žiadateľ) je potrebné požiadať príslušný samosprávny
kraj o vydanie povolenia na prevádzkovanie ambulancie. Po predložení povolenia
Vám MZ SR uhradí prvú časť príspevku v sume 40% z celkovej sumy príspevku (zo 60
624 eur resp. 50 000 eur), bez dokladovania ďalších podkladov.
b) existujúci poskytovateľ všeobecnej
ambulantnej starostlivosti
• právoplatné povolenie na
prevádzkovanie všeobecnej ambulancie, v ktorej sa zaviazal začať prevádzkovať
všeobecnú ambulanciu,
• súhrnné čestné vyhlásenie
poskytovateľa zdravotnej starostlivosti a lekára o splnení legislatívnych
podmienok, ktoré sú zverejnené na webovom sídle MZ SR.
Po vyplatení prvej časti príspevku vo výške 40 % z celkovej
sumy bude uchádzač zasielať štvrťročne MZ SR Kvartálne oznámenia ako informáciu
o tom, ako rýchlo mu rastie kapitačný kmeň a ako sa mu mení personálne zloženie
lekárov v ambulancii (týka sa najmä už existujúcich poskytovateľov) za účelom
vyplatenia druhej, tretej a štvrtej časti príspevku.
Kvartálne oznámenie zahŕňa informáciu o:
• celkovom počte kapitovaných
poistencov a
• číselných kódoch lekárov a
príslušnej výšky úväzkov lekárov pracujúcich v ambulancii v čase podania
oznámenia.
Pre lepšiu zrozumiteľnosť uvádzame súhrnnú tabuľku
objasňujúcu výšku a podmienky získania jednotlivých častí príspevku.
Výška príspevku jednotlivých častí príspevku
Úroveň |
Celková suma
príspevku |
1. časť |
2. časť |
3. časť |
4. časť |
40% |
30% |
20% |
10% |
okres |
50 000 € |
20 000 € |
15 000 € |
10 000 € |
5 000 € |
obec |
60 624 € |
24 250 € |
18 187 € |
12 125 € |
6 062 € |
Podmienka počtu kapitovaných poistencov na poskytnutie
druhej, tretej a štvrtej časti príspevku
Typ
poskytovateľa |
Normatívny
počet
kapitovaných
poistencov |
1. časť |
2. časť |
3. časť |
4. časť |
predloženie
povolenia |
60% z NPK |
70% z NPK |
90% z NPK |
VLD* |
1 600 |
≤ 960 kap.
poistencov |
≤ 1120 kap.
poistencov |
≤ 1440 kap.
poistencov |
VLDD** |
1 100 |
≤ 660 kap.
poistencov |
≤ 770 kap.
poistencov |
≤ 990 kap.
poistencov |
* všeobecný lekár pre dospelých
** všeobecný lekár pre deti a dorast
NPK = normatívny počet kapitovaných poistencov
Výška normatívneho počtu kapitovaných poistencov je upravená
Nariadením vlády č. 11/2022 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o spôsobe
ustanovenia minimálnej siete poskytovateľov všeobecnej ambulantnej
starostlivosti. Zmena jej výšky je považovaná za zmenu podmienok výzvy v zmysle
bodu 4.3 tejto výzvy.
O7: Môžem požiadať o príspevok aj v priebehu rezidentského
štúdia, resp. pred jeho ukončením?
Nie. Rezident ani študent špecializačného štúdia mimo rezidentského štúdia
nespĺňa podmienky oprávneného žiadateľa o príspevok, pretože ešte nedisponuje
číselným kódom zdravotníckeho pracovníka.
O8: Môže o príspevok požiadať aj starosta obce?
Nie. Oprávneným žiadateľom o príspevok je len nový lekár alebo existujúci
poskytovateľ všeobecnej ambulantnej starostlivosti, ktorí spĺňajú podmienky
stanovené vo výzve. Prijímateľom v tejto vyzve nie sú samosprávy, ale konkrétny
lekári alebo poskytovatelia.
O9: Je možné získať príspevok aj pri prevzatí už
existujúcej ambulancie, tzn. jej odstúpením starším lekárom novému nastupujúcemu
lekárovi?
Nie, nie je to možné. Hlavnou filozofiou zavedenia príspevku je zvyšovanie
kapacity siete všeobecnej ambulantnej starostlivosti buď novými poskytovateľmi
(ambulancie na zelenej lúke) alebo existujúcimi poskytovateľmi (súčasný
poskytovateľ zamestná ďalšieho lekára v ambulancii s novým identifikátorom
zdravotníckeho zariadenia uvedenom v povolení od VÚC, tzn. + 1 lekárske miesto).
Prevzatie ambulancie a teda výmena pôvodného lekára, ktorý
končí, za nového lekára, ktorý ho nahradí, nezvyšuje kapacitu siete. Kapacita
siete ostáva v takomto prípade rovnaká, generačnou výmenou preto nie je splnená
podmienka oprávnenosti žiadateľa. Z tohto dôvodu príspevok neslúži na odstúpenie
ambulancie, resp. prevzatie novým lekárom. Princíp poskytnutia príspevku je
založený na nenávratnej finančnej pomoci s cieľom preklenúť obdobie rastu krivky
kapitantov od momentu začatia prevádzkovania novo zriadenej ambulancie, kedy
príjem z kapitácie zo zdravotných poisťovní pokrýva minimálne náklady
ambulancie. Pri prevzatí ambulancie s už existujúcim kapitačným kmeňom od
staršieho lekára má ambulancia zabezpečený príjem od zdravotných poisťovní a
nepotrebuje vykrývať chýbajúci príjem z dôvodu nízkeho počtu kapitantov
začínajúcej ambulancie.
O10: Prečo podporujete iba nových poskytovateľov?
Nie, príspevok je určený ako pre nových, tak aj pre existujúcich poskytovateľov.
Hlavnou filozofiou zavedenia príspevku je zvyšovanie kapacity siete všeobecnej
ambulantnej starostlivosti buď novými poskytovateľmi (ambulancie na zelenej
lúke) alebo existujúcimi poskytovateľmi (súčasný poskytovateľ zamestná ďalšieho
lekára v ambulancii s novým identifikátorom zdravotníckeho zariadenia v novom
povolení od VÚC, tzn. + 1 lekárske miesto).
Cieľom dotačnej schémy je zvyšovať kapacitu siete poskytovateľov všeobecnej
ambulantnej starostlivosti otváraním nových všeobecných ambulancií, resp.
vytváraním nových lekárskych miest.
O11: Je možné požiadať o príspevok spätne ?
Žiaľ, príspevok nie je možné získať spätne, a to na ambulancie už zriadené pred
vyhlásením výzvy a podaním žiadosti. Podmienkou oprávnenosti získania príspevku
je zriadiť úplne novú ambulanciu, tzn. začať prevádzkovať ambulanciu až po
požiadaní o príspevok. Princíp financovania príspevku je založený na nenávratnej
pomoci s cieľom finančne preklenúť obdobie rastu krivky kapitantov od momentu
začatia prevádzkovania ambulancie, kedy príjem z kapitácie zo zdravotných
poisťovní pokrýva minimálne náklady ambulancie. Uvedomujeme si, že stále veľmi
nutne potrebujete finančnú dotáciu, avšak z dôvodu, že už si kapitačný kmeň
nejakú dobu tvoríte a Vaša ambulancia je v prevádzke, to žiaľ nie je v prípade
uvedeného príspevku možné.
O12: Je potrebné mať v čase podania žiadosti o príspevok
už vydané povolenie na výkon činnosti od VÚC alebo stačí toto povolenie získať
následne?
Nie, práve naopak, v čase podania žiadosti o príspevok ešte nemôžete disponovať
povolením na prevádzkovanie ambulancie od VÚC. To je potrebné si začať
zabezpečovať až po podaní žiadosti o príspevok. Právoplatné povolenie ste
následne povinný doložiť v záujme vyplatenia prvej časti príspevku.
O13: Posledný rok som bol zamestnaný ako všeobecný lekár
na plný úväzok v ambulancii v okrese Detva (čierny okres). Mal by som záujem
otvoriť si novú všeobecnú ambulanciu v okrese Banská Štiavnica (červený okres),
na ktorý je podľa aktuálneho zoznamu alokovaný jeden príspevok. Spĺňam podmienky
oprávnenosti žiadateľa?
Nie, podmienky oprávnenosti žiadateľa žiaľ nespĺňate, keďže ste v období 36
mesiacov pred podaním žiadosti o príspevok vykonávali zdravotnícke povolanie u
poskytovateľa všeobecnej ambulantnej starostlivosti vo vyššom ako polovičnom
úväzku v okrese klasifikovanom vyšším stupňom ohrozenia ako okres, pre ktorý sa
máte záujem uchádzať o príspevok (tzn. okres Detva je podľa klasifikácie čiernym
okresom, okres Banská Štiavnica červeným okresom). Cieľom opatrenia nebolo
príspevkom podporovať prechod lekárov z viac ohrozených okresov do menej
ohrozených okresov.
O príspevok môže požiadať uchádzač, ktorým je:
a) nový lekár so špecializáciou v
špecializačnom odbore všeobecné lekárstvo alebo pediatria, ktorému bol vydaný
číselný kód zdravotníckeho pracovníka, ale ešte nezískali povolenie na
prevádzkovanie ambulancie, pričom spĺňa nasledujúce podmienky
• pred tým, ako požiadal o
poskytnutie príspevku nevykonával v okrese, pre ktorý žiada príspevok
zdravotnícke povolanie u poskytovateľa všeobecnej ambulantnej starostlivosti vo
vyššom ako polovičnom úväzku v priemere počas 36 mesiacov predchádzajúcich roku,
v ktorom podal žiadosť,
• 36 mesiacov pred podaním žiadosti o
príspevok nevykonával zdravotnícke povolanie podľa u poskytovateľa všeobecnej
ambulantnej starostlivosti vo vyššom ako polovičnom úväzku v priemere v okrese,
ktorý je podľa klasifikácie okresov klasifikovaný rovnakým alebo vyšším stupňom
ohrozenia ako okres, pre ktorý sa uchádza o príspevok,
• nebol počas 36 mesiacov
predchádzajúcich podaniu žiadosti odborným zástupcom u poskytovateľa zdravotnej
starostlivosti, ktorému zdravotná poisťovňa v tom čase vypovedala zmluvu o
poskytovaní zdravotnej starostlivosti.
b) existujúci poskytovatelia, ktorí majú záujem zriadiť a
prevádzkovať všeobecnú ambulanciu, pokiaľ za všeobecného lekára alebo pediatra,
ktorého plánujú zamestnať, preukážu splnenie rovnakých podmienok ako v prípade
nového lekára žiadateľa, uvedených vyššie v bode a.
O14: Aké záväzky mi plynú z čerpania príspevku?
Prijatím prvej časti príspevku sa zaväzujete začať prevádzkovať všeobecnú
ambulanciu do dvoch mesiacov od právoplatnosti povolenia. Počas lehoty najmenej
5 rokov odo dňa priznania príspevku sa následne zaväzujete prevádzkovať
ambulanciu v obci alebo okrese, pre ktorý ste získali príspevok, poskytovať
zdravotnú starostlivosť 35 ordinačných hodín týždenne, z toho minimálne jeden
deň v týždni do 17:00 hod. a zároveň umožniť bezplatné objednávanie pacientov. V
prípade, ak ide o existujúceho poskytovateľa všeobecnej ambulantnej
starostlivosti, ten je navyše povinný zabezpečiť poskytovanie všeobecnej
ambulantnej starostlivosti lekármi v súčte najmenej o jeden úväzok viac ako
uviedol vo svojom čestnom vyhlásení.
O15: Čo ak počas čerpania príspevku pôjdem na rodičovskú
dovolenku?
V prípade materskej/rodičovskej dovolenky alebo dlhodobej práceneschopnosti
nedôjde k porušenie podmienok. Čerpanie príspevku a doba plynutia záväzku sa
môže v uvedených prípadoch prerušiť a to na čas trvania týchto prekážok.
Vyplácanie príspevku MZ SR obnoví do siedmich dní od preukázania, že prekážky
pominuli.
O16: Aké sankcie sú stanovené v prípade porušenia
podmienok čerpania príspevku?
V prípade porušenia podmienok čerpania príspevku oprávnenie čerpať príspevok
zanikne a poskytovateľ čerpajúci príspevok je povinný ministerstvu zdravotníctva
vrátiť príspevok alebo jeho pomernú časť za obdobie, kedy neboli splnené
podmienky jeho čerpania.
O17: Kde nájdem formulár žiadosti o príspevok, resp.
všetky ďalšie potrebné vzory dokumentov, ktoré sú súčasťou žiadosti o príspevok?
Všetky potrebné dokumenty nájdete tu:
https://www.health.gov.sk/Clanok?plan-obnovy-fin-podpora-vas
O18: Na koho sa môžem obrátiť s ďalšími otázkami?
V prípade, ak máte nezodpovedané otázky do momentu podania žiadosti, informácie
Vám poskytneme aj na
ambulant@health.gov.sk. V prípade, ak ste si už žiadosť podali, informácie
získate na planobnovy@health.gov.sk
Kontaktovať nás tiež môžete na infolinke na t. č. 0910 221
396.